POKAZY FILMOWE

PROGRAM FILMOWY

WYSZYŃSKI. ZEMSTA CZY PRZEBACZENIE
reż. Tadeusz Syka , film fabularny, biograficzny, 2021, 88 min
Film biograficzny opowiadający nieznane szerszej publiczności losy wojenne księdza porucznika Stefana Wyszyńskiego, przyszłego Prymasa Polski.

HISZPANKA
reż. Łukasz Barczyk , film fabularny, historyczny, kryminał, 2014, 110 min.
Film „Hiszpanka” w reżyserii Łukasza Barczyka. To megaprodukcja z międzynarodową obsadą, o zapomnianym w polskiej historii, jedynym zwycięskim powstaniu – Powstaniu Wielkopolskim. Zrealizowana z niezwykłym rozmachem produkcja przedstawia historię, która przekracza granice wyobraźni. Nie wiadomo, czy powiązane z Powstaniem Wielkopolskim wydarzenia są prawdą, czy jedynie iluzją. Porywają efekty specjalne, które zapraszają widzów w niezwykłą, pełną przygód podróż w innym wymiarze. W „Hiszpance” nic nie jest oczywiste, ponieważ do wyzwoleńczej walki włącza się grupa telepatów. Siły zbrojne stają na równi z siłami umysłu.
W roli głównej zobaczymy Jana Frycza, jako jednego z najsłynniejszych polskich pianistów i polityków – Ignacego Jana Paderewskiego, który w dramatycznych okolicznościach próbuje dotrzeć do Polski.
W obsadzie znaleźli się: Crispin Glover, Bruce Glover, Florence Thomassin, Jan Frycz, Patrycja Ziółkowska, Jakub Gierszał, Sandra Korzeniak, Magdalena Popławska, Jan Peszek, Tomasz Kowalski, Piotr Głowacki, Karl Markovicks, Thomas Schweiberer, Jack Recknitz, Fritz von Friedl i wielu innych wspaniałych aktorów.

ROMAN DMOWSKI. WSPÓŁTWÓRCA NIEPODLEGŁEJ
reż. Leszek Myczka , film dokumentalny, 2009, 20 min
Dmowskiemu udało się stworzyć pod koniec XIX wieku formację, obóz polityczny: Stronnictwo Narodowo – Demokratyczne, bardziej znane pod nazwą Narodowej Demokracji, przekształcane później w partię polityczną, w momencie kiedy Rzeczpospolita odrodziła się już jako niepodległe państwo. I praktycznie do końca swojego życia Dmowski był nie tylko głównym ideologiem tego obozu politycznego, ale był też uważany za niekwestionowanego przywódcę. Jeżeli podamy tylko jedną liczbę: stu tysięcy ludzi, którzy przybyli na jego pogrzeb w styczniu 1939 roku, to widać miarę oddania i szacunku dla człowieka. Kiedy zastanawiamy się nad tym, dlaczego zaliczyć go do wielkich postaci historii Polski, to z całą pewnością jest to jego ogromny wkład w odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku.

PADEREWSKI. PODRÓŻ W CZASIE
reż. Jolanta Wodiczko, film dokumentalny, 2021, 43 min
Sylwetka wybitnego muzyka i kompozytora oraz polityka.

IGNACY JAN PADEREWSKI. ZARYS BIOGRAFII – DROGA DO SŁAWY, Część 1
33 min
Urodził się w 1860 roku we wsi Kuryłówka na Podolu, tak daleko od cywilizacji, że do najbliższej, prymitywnej stacyjki kolei żelaznej trzeba było jechać końmi wiele, wiele kilometrów. Ojciec Ignacego Jana Paderewskiego, Jan, pochodził ze zubożałej szlachty. Był administratorem majątku Iwanowskie. Matka, Poliksena, córka polskiego zesłańca, zmarła wkrótce po urodzeniu syna. W 1863 roku, za pomoc udzielaną powstańcom styczniowym ojciec Ignacego trafił na rok do więzienia. Patriotyczna atmosfera rodzinnego domu, którą wtedy oddychał kilkulatek pozostawiony pod opieką ciotki, ukształtowała go na zawsze. Ojciec szybko dostrzegł i docenił talent muzyczny syna. Kiedy okazało się, że chłopiec przerósł miejscowych nauczycieli, posłał Ignacego do Instytutu Muzycznego w Warszawie. Młody Paderewski zdał końcowe egzaminy jako prymus i instytut ofiarował mu stanowisko profesora fortepianu. W wieku 20 lat poślubił absolwentkę tejże szkoły, Antoninę Korsakównę. Krótko jednak cieszył się szczęściem. Rok później żona zmarła, pozostawiając go z maleńkim synem. W warszawskim Instytucie Muzycznym Paderewski wykładał dwa lata. Potem wyjechał do Berlina, gdzie uczył się kompozycji u Fryderyka Kiela – profesora Królewskiej Akademii Muzycznej, a następnie pracował nad instrumentacją u Henryka Urbana. Latem 1883 roku Ignacy Paderewski pojechał odpocząć do Zakopanego. Poznał tam Tytusa Chałubińskiego, który zachęcił go do wsłuchania się w muzykę góralską: dla kompozytora grał Bartuś Obrochta (muzyka ta stała się inspiracją „Albumu tatrzańskiego”). W Tatrach Paderewski poznał też Helenę Modrzejewską. Zauroczona jego osobowością i grą aktorka pomogła mu wyjechać do Wiednia. Tam odbył się jego pierwszy, uwieńczony sukcesem publiczny występ. W marcu 1888 roku wystąpił w Paryżu. Zachwycona jego grą publiczność przez godzinę zmuszała wirtuoza do bisów. Obwołano go królem fortepianu. Camille Saint-Saens napisał o nim: „to geniusz grający również na fortepianie”. W 1890 roku Paderewski jedzie do Anglii. W Londynie spotyka go jednak porażka. Na pierwszym koncercie słuchało go nieliczne audytorium, a George Bernard Shaw napisał miażdżącą recenzję. Rok później jednak pisarz nazwał go największym pianistą tamtych czasów. Grał dla królowej Wiktorii, na jej specjalne zaproszenie. Droga do światowej sławy stała przed nim otworem. Podbił całą Europę, potem Amerykę i Australię. Zza oceanu wrócił do Europy. Osiadł najpierw w Paryżu, gdzie przyjaciele – Górscy – opiekowali się jego kalekim synem Alfredem. Sprowadził chłopca do siebie, lecz nadal bywał u Górskich. Pokochał żonę przyjaciela, Helenę.
W 1899 roku poślubił ją. Nad jeziorem Genewskim w Szwajcarii kupił piękną posiadłość, która odtąd stała się jego domem. Mając czterdzieści lat był u szczytu sławy, koncertował na całym świecie. Nie zapominał jednak o kraju. Wspierał wiele przedsięwzięć charytatywnych. Współfinansował budowę hotelu Bristol, który stał się wizytówką ówczesnej Warszawy. Przystąpił też do spółki budującej Filharmonię Warszawską i uczestniczył w jej otwarciu. Finansował – na kwotę 370 tys. franków – budowę w Krakowie pomnika upamiętniającego zwycięstwo pod Grunwaldem, a 10 lipca 1910 roku uczestniczył w trzydniowych uroczystościach jego odsłonięcia. Był to pierwszy krok kompozytora w kierunku polityki. Na tym wydarzeniu Andrzej Chiczewski kończy pierwszą część biograficznego filmu dokumentalnego o Ignacym Janie Paderewskim. W tym interesującym dokumencie, dającym wyczerpującą i wszechstronną wiedzę o wielkim kompozytorze i mężu stanu, autor wykorzystuje wiele ciekawych dokumentów, bardzo bogatą ikonografię, fragmenty archiwalnych filmów i – co cenne – nagrań. [PAT]

 

O NIEPODLEGŁĄ, Część 2
25 min
Druga część interesującego filmu dokumentalnego o Ignacym Janie Paderewskim opowiada o jedenastu latach jego życia – od 1910 do 1921 roku – będących okresem jego największej aktywności na scenie politycznej. W drugą dekadę XX wieku Ignacy Jan Paderewski wkroczył w pełni sił twórczych. Był nadal pierwszą gwiazdą światowych sal koncertowych. Jako artysta osiągnął wszystko. Uroczystości grunwaldzkie rozbudziły jego ambicje polityczne. W 1910 roku we Lwowie, podczas uroczystości obchodów stulecia urodzin Fryderyka Chopina, wygłosił płomienne przemówienie patriotyczne, które potem krążyło w odpisach. Odtąd koncertując na całym świecie – w Brazylii, Argentynie, Afryce Południowej. Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – nie tracił z oczu Polski i kwestii jej niepodległości. Wybuch wojny zastał go w Szwajcarii. Czując, że pojawia się szansa wywalczenia dla Polski niepodległości, wraz z Henrykiem Sienkiewiczem tworzy Komitet Generalny Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, którego celem są działania charytatywne i przypominanie światu o losie Polaków. Dla głodujących rodaków szukał pomocy we Francji i Wielkiej Brytanii. Pojechał znów do Stanów Zjednoczonych. Od 1915 do 1918 roku przemawiał, koncertował, apelował. Zebrał miliony dolarów. Zawiódł się jednak na Polonii, która wcześniej obrała go za swego przywódcę. Wstydem przepełniło go to, że z czterech milionów Polaków w Ameryce w ciągu czterech lat na pomoc rodakom każdy przekazał jedynie niecałe 13 centów. Zabiegał o utworzenie polskiego wojska w Stanach Zjednoczonych. Nie uzyskał na to zgody. Zwrócił się więc do Francji. W efekcie polscy żołnierze zaczęli organizować się pod wodzą gen. Hallera. Ich szeregi zasilali Polacy z USA. W październiku 1918 roku Paderewski koncertował w Białym Domu, orędował wtedy u prezydenta Wilsona w sprawie niepodległości Polski. Na wieść o zawieszeniu broni 11 listopada ruszył do Polski. Dopłynął do Gdańska. Potem udał się do Poznania, gdzie jego przyjazd stał się iskrą zapalającą powstanie w Wielkopolsce. Przybył do Warszawy. Na propozycję Józefa Piłsudskiego został premierem Rady Ministrów. Kraj był zniszczony, zabiedzony, bez ustalonych granic, pełen wewnętrznych napięć. Brakowało wszystkiego. Paderewski był pełen najlepszej woli, nie miał jednak doświadczenia w rządzeniu, a przede wszystkim nie był graczem politycznym. Poświęcił krajowi karierę artystyczną i ogromną część majątku. Nie potrafił się odnaleźć w jego pogmatwanych realiach. 12 listopada 1919 roku wygłosił w Sejmie ostatnie przemówienie. Po 11 miesiącach pełnienia funkcji premiera – ustąpił: zawiedziony, przybity i rozgoryczony. Opuścił Polskę na zawsze. Przez rok reprezentował jeszcze kraj w Lidze Narodów. Potem stał się osobą prywatną.

EMIGRANT, Część 3
25 min
Ostatnia część tryptyku o Ignacym Janie Paderewskim obejmuje lata od 1921, kiedy to artysta na stałe opuszcza Polskę, do jego śmierci w 1941 roku. Nie został, jak pragnął, mężem opatrznościowym Polski. Wrócił do Szwajcarii. Wycofał się z Ligi Narodów. Wkrótce pojechał wraz z żoną do Stanów Zjednoczonych. W Paso Robles, w Kalifornii, kupił dwie posiadłości. Bliskość Hollywood obudziła w nim dawne zainteresowanie kinem. Nawiązał liczne kontakty z ludźmi filmu. Wydawało się, że po dotkliwej porażce w ojczyźnie odzyskał spokój. Posiadłości jednak nie przynosiły spodziewanych dochodów. I oto człowiek, który wydał majątek na pomoc charytatywną dla Polski, z którego biznesmeni i wydawcy płyt czerpali krociowe zyski, znalazł się w kłopotach finansowych. By zdobyć środki do życia, musiał wrócić do muzyki. Bał się tego, okazało się jednak, że nie stracił nic ze swej wielkości. Witano go powstając z miejsc. Koncertował w Ameryce, Europie, Australii. I znów nie tylko dla siebie: grał na wszelkie możliwe cele charytatywne. W 1936 roku 76-letni artysta zgodził się zagrać w filmie. Wystąpił w „Sonacie księżycowej” Lothara Mendosa grając samego siebie. Kiedy wybucha II wojna światowa, Paderewski znów zaczął działać. Apelował o solidarność z Polską. Został przewodniczącym Rady Narodowej, namiastki polskiego parlamentu na uchodźstwie. W 1940 roku wygłasił płomienne przemówienie do Polaków. Starał się pomóc internowanym żołnierzom. W Szwajcarii poczuł się zagrożony izolacją. Znów wyjechał do Stanów Zjednoczonych. W czerwcu 1941 roku, mimo przestróg lekarzy, pojechał na spotkanie z polskimi weteranami. Był upał. Sięgnął po wodę z lodem. 29 czerwca zmarł na zapalenie płuc. Z maleńkiej wsi na polskich kresach doszedł na szczyty artyzmu i władzy, wkroczył na najważniejsze salony świata i dwory panujących. Nazywano go największym pianistą swoich czasów. Geniuszem. Ale też człowiekiem z jakiejś innej, fantastycznej rzeczywistości, błędnym rycerzem pragnącym zawsze czynić dobro. [PAT]

JAN PAWEŁ II I PRYMAS STEFAN KARDYNAŁ WYSZYŃSKI
reż. Paweł Woldan, film dokumentalny, 2008, 52 min
Film opowiada o relacjach, jakie łączyły prymasa Stefana Wyszyńskiego z biskupem, arcybiskupem i kardynałem Karolem Wojtyłą, a ostatecznie papieżem Janem Pawłem II od momentu ich poznania aż do ostatnich dni życia prymasa. Dwie wybitne osobowości polskiego Kościoła, dwaj wybitni Polacy i wielcy patrioci od początku swej znajomości darzyli się ogromnym szacunkiem i zaufaniem, a także głęboką przyjaźnią. Pomimo różnicy pokoleniowej i formacyjnej, którą często podkreślano, aby przeciwstawić i poróżnić obu dostojników, potrafili znaleźć wspólny język i płaszczyznę, które pomagały im przeprowadzić polski Kościół przez ciężkie lata komunizmu. W filmie występują ludzie znający osobiście obu hierarchów. Wszyscy zgodnie podkreślają, że łączyła ich niezwykła więź. Opowiadają oni o spotkaniach, zarówno tych oficjalnych, jak i bardziej prywatnych (np. w czasie wakacji, gdy kardynał Wojtyła przyjeżdżał na Bachledówkę, by jako pierwszy złożyć życzenia imieninowe i urodzinowe prymasowi). Mówią też o ich stosunku do władz oraz władz do nich, zajmowaniu stanowiska wobec różnych wydarzeń. Film jest ilustrowany zarówno bogatymi archiwaliami filmowymi, jak i fotograficznymi oraz fragmentami zapisków prymasa Wyszyńskiego czytanymi przez Olgierda Łukaszewicza.

DATY I MIEJSCE POKAZÓW FILMOWYCH

OSTROWIEC – Kino Etiuda
ul. Siennieńska 54, 27-400 Ostrowiec Swietokrzyski
Zapisy: m.niewojt@onet.pl, ear@ear.com.pl

4 listopada, godz. 10.00
ROMAN DMOWSKI. WSPÓŁTWÓRCA NIEPODLEGŁEJ, reż. Leszek Myczka, Polska, 2009, (20 min),
pokaz z Filmem PADEREWSKI. PODRÓŻ W CZASIE, reż. Jolanta Wodiczko, Polska, 2021 (43 min), 63 min
14 listopada, godz. 10.00
HISZPANKA, reż. Łukasz Barczyk, 110 min
15 listopada, godz. 9.30
JAN PAWEŁ II I PRYMAS STEFAN KARDYNAŁ WYSZYŃSKI, reż. Paweł Woldan, 52 min.

OPATÓW – Opatowski Ośrodek Kultury
ul. Partyzantów 13b, 27-500 Opatów
Zapisy: ookopatow@gmail.com

18 października, godz. 8.30
ROMAN DMOWSKI. WSPÓŁTWÓRCA NIEPODLEGŁEJ, reż. Leszek Myczka, Polska, 2009, (20 min),
pokaz z Filmem PADEREWSKI. PODRÓŻ W CZASIE, reż. Jolanta Wodiczko, Polska, 2021(43 min), 63 min
18 października, godz. 10.00
HISZPANKA, reż. Łukasz Barczyk, 110 min
19 października, godz. 8.30
IGNACY JAN PADEREWSKI. ZARYS BIOGRAFII, reż. Andrzej Chiczewski, Polska, 1999, Droga do Sławy, Niepodległa , Emigrant 83 min
19 października, godz. 10.00
WYSZYŃSKI. ZEMSTA CZY PRZEBACZENIE, reż. Tadeusz Syka, 88 min

OBRAZÓW – Samorządowe Centrum Kultury w Obrazowie
Obrazów 54, 27 – 641 Obrazów
Zapisy: adamswojciks@gmail.com

20 października, godz. 9.00
ROMAN DMOWSKI. WSPÓŁTWÓRCA NIEPODLEGŁEJ, reż. Leszek Myczka, Polska, 2009, (20 min),
pokaz z Filmem PADEREWSKI. PODRÓŻ W CZASIE, reż. Jolanta Wodiczko, Polska, 2021(43 min), 63 min
20 października, godz. 11.00
WYSZYŃSKI. ZEMSTA CZY PRZEBACZENIE, reż. Tadeusz Syka, 88 min.
21 października, godz. 18.00
IGNACY JAN PADEREWSKI. ZARYS BIOGRAFII, reż. Andrzej Chiczewski, Polska, 1999, Droga do Sławy, Niepodległa , Emigrant 83 min
21 października, godz. 19.30
HISZPANKA, reż. Łukasz Barczyk, 110 min